Kamis, 24 Februari 2011

MEMBACA PUISI RUMPUN MELAYU: MEMBACA HATI NURANI MELAYU*


Dato’ Dr Ahmad  Kamal  Abdullah
SARJANA TAMU, JABATAN Bahasa Melayu
Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi
UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA

                                                                                                               
MELAYUKU

Pohon rendang
                Atau
Punggur rebah
Berakar tunjang
                Atau
Berbuah musibah?

Cucur, cucuri
Airmurni Islami
Di gurun-gurun
                Hati
Cium, ciumi
                Iktibar zaman
Bertasbih Kasih.

Di sini
                Satu selalu
                Jihad
Mengenal diri!

KEMALA
(‘Ayn1987:8)


1
Membaca Puisi Rumpun Melayu: Membaca Hati Nurani Melayu.
“Ajaib. Unik. Profetik!”
itulah kesan saya sepanjang enam dasawarsa mengunyah dan menghayati puisi rumpun Melayu.  Para pujangganya tumbuh dengan bobot bakat yang istimewa, apakah dia dibesarkan oleh  kraton Sang Raja,  atau dia menjadi institusi kerakyatjelataan yang tidak lapuk oleh hujan dan tak lekang oleh panas.  Dia menjadi institusi yang menjadi  sumber inspirasi, direkam dan diabadikan dalam kitab-kitab klasik. Dibaca tanpa jemu, malah dilagukan. Dia boleh saja La Panca Toa yang tumbuh di Makassar melalui daun-daun lontar dengan I La Galigo; dia boleh hidup dalam nafas Hamzah Fansuri dengan syair-syair mistiknya; dia boleh yang bernama Ismail Pante Kulu dengan Hikayat Prang Sabi; boleh juga sebagai  Syeikh Ahmad Ismail al-Fatani, Pangeran Syahbandar Md. Salleh Sarmayuda dengan  Syair Rakis, boleh juga mengalir melalui kalam Tun Seri Lanang dalam Sejarah Melayu. Dalam Hikayat Hang Tuah kita diajak merenungi patriotisme pahlawan Melaka sewaktu berada di Majapahit, kesetiaan yang dicerminkan oleh semangat cinta dalam  melindungi Sultan Mansur Syah Melaka yang masuk Negara Majapahit yang akan bekahwin dengan Puteri Galoh Cendera Kirana:
                Hang Jebat Hang Kasturi
                Budak-budak Raja Melaka
                Jika hendak jangan dicuri
                Mari kita bertentang mata.
                (Hikayat Hang Tuah)

Bukankah banyak percubaan yang dilakukan oleh helah Mangkubumi  Majapahit untuk membunuh Hang Tuah dan sahabatnya agar Galoh Cendera Kirana tidak dibawa ke Melaka.  Tetapi percubaan itu dilakukan dengan akal dan rencana sulit Pateh Gajah Mada seperti  perajurit mengamuk waktu perarakan masuk ke istana Batara Majapahit, tujuh puluh perajurit mengamuk di pasar dan kemuncaknya  di hadapan Batara Majapahit tampil hulubalang Jawa yang kepetangan bermain senjata saktinya lalu menyeru Laksamana Hang Tuah jika berani berhadapan dengannya.  Cabaran dijawab oleh Hang Tuah dan dengan helahnya dia merebut keris sakti Taming Sari dan berjaya membunuh perajurit andalan Jawa itu.

II
Membaca Puisi Rumpun Melayu, membaca hati nurani Melayu.  Ia boleh sahaja hubungan diri dengan alam kosmos, alam ghaib dan dengan  Sang Pencipta yang Esa.  Bagi Hamzah Fansuri Tuhan begitu hampir dengan Diri-Nya, lebih dekat daripada habl’il-warid:

    
Uzlahnya berbulan-bulan
            Mencari Tuhan ke dalam hutan
            Segala menjadi sufi
            Segala menjadi syauqi
            Segala menjadi ruhi
            Gusar dan masam  di atas bumi..!
            Segala menjadi dagang
            Segala kawan berladang
            Segala bertanya alang-alang
            Daim berlayar ke hujung karang!
            Segala bernama ‘Suluh’
            Segala bernama ‘guruh’
            Segala menjadi musuh
            Daim mengarau di dalamtubuh!
            Cahayanya terlalu banyak
            Ia juga takar dan arak
Jangan kau cari jauh, hai anak
(A.   Hasjmy, 224-5)

Menurut J. Doorenbos, Hamzah Fansuri dipengaruhi karya Farid al-Din ‘ Attar Mantiq al-Tayr, apabila dia menulis Syair Burung Pingai.  Hal ini menandakan karya Parsi sudah diminati di alam Melayu sekitar abad ke enambelas. 

Syeikh Abd al-Rauf al-Singkeli menulis:

            Jikalau diibarat sebiji kelapa
            Kulit dan isi tidak serupa
Janganlah kita bersalah sapa
Tetapi beza tiadalah seberapa

Sebiji kelapa ibarat sama
Lafaznya empat suatu ma ‘ana
Di situlah orang banyak terlena
Sebab pendapat kurang sempurna

Kulitnya itu ibarat syari’at
Tempurungnya ibarat tariqat
Isinya itu ibarat haqiqat
Minyaknya itu ibarat ma‘rifat
(L.K. Ara et.al 1995)

Syeikh Ahmad al-Fatani pintar menanggapi karya Syeikh Abdul Samad alFalembani dengan gurindamnya di bawah ini, gurindamnya yang berisi mesej untuk beramal dan menjauhi kesesatan menjadikan pendengarnya tidkak bosan dengan irama dan kehalusan bahasanya:

PADA KITAB HIDAYATUS SALIKIN
KARYA SYEIKH ABDUL SAMAD AL-FALEMBANI

Hai saudara yang menuntuti makrifat
Dan kelebihan yang tinggi di akhirat

Tuntut olehmu akan tasawuf kerana
Ilmunya itulah  mengangkat darjat

Sekalian ilmu lain itu jasad
Ia nyawanya yang berikan manfaat

Serta ilmu kamu itu amal
Maka jikalau tiada rugi amat

Baca kamu akan Hidayatus Salikin
Yang melepas kamu daripada sesat

Kitab amat banyak padanya faedah
Serta ibaratnya nyata lagi dekat

Ya Rabbana bagi muallifnya beri
Rahmat bagi kami berikan berkat

(Puisi-puisi Syeikh Ahmad Fatani 2007:57)

Hal yang sama diutarakan oleh Raja Ali Haji dalam Gurindam Dua belas:

INI GURINDAM YANG KE TUJUH

Apabila banyak berkata-kata – di situlah jalan masuk dusta
Apabila banyak berlebih-lebihan suka – itulah tanda hampirkan duka.

Apabila kita kurang siasat – itulah tanda pekerjaan hendak sesat
Apabila anak tidak dilatih – jika besar bapanya letih.

Apabila banyak mencela orang – itulah tanda dirinya kurang
Apabila orang yang banyak tidur – sia-sia sahajalah umur

Apabila mendengar akan khabar – menerimanya itu hendaklah sabar
Apabila mendengar akan aduan – membicarakannya itu hendaklah cemburuan.

Apabila perkataan yang lemah lembut – lekaslah segala orang yang mengikut
Apabila perkataan yang amat kasar – lekaslah orang sekalian gusar.

Apabila pekerjaan yang amat benar – tidak boleh orang berbuat honar.

(Puisi-puisi Raja Ali Haji 1993: 280-281)


Sesungguhnya mesej yang puitis ini amat selaras dengan ajaran yang dituntut oleh Islam. Nilai yang benar selalu diutamakan, membentuk akal dan budi masyarakat Melayu.  Jika ini diutamakan tidak syak lagi mereka akan menjadi umat yang menuju kepada risalah yang disampaikan Rasulullah agar bersifat siddik, amanah, tabligh dan fatanah.

Nada yang profetik dan mengingatkan ini juga diajukan oleh seorang lagi Pujangga Rumpun Melayu daripada Brunei Pangeran Syahbandar Md Salleh Sarmayuda. Justeru cintanya kepada negeri dan Rajanya dia mengabadikan sebuah syair panjang bernama SYAIR RAKIS mengingatkan Baginda daripada tipu muslihat penjajah Inggeris di Pulau Labuan dan orang yang bermuka-muka di istana Raja. Tetapi, ujian getir dengan pelbagai fitnah,  syairnya yang murni itu  tidak didengarkan Sang Raja.  Akibatnya penyair Melayu ini  mati lemas diburu oleh para tangkulak yang memusuhinya.  Di bawah ini diperturunkan sebahagian daripada syair yang panjang itu.

SYAIR RAKIS

Ya Allah Tuhanku kaya
Hamba-Mu tiada dapat upaya
Jika ditolong Rasul Anbia
Lepaslah daripada mara bahaya
Lepas luput bahaya badan
Jangan lagi terkena dandan
Lepas daripada malu dan sopan
Sanak saudara hilang harapan.
Jikalau ku terlepas di dalam pegangan
Kupinta Rasul Junjungan
Biarlah fikir cinta dan angan
Minta doa malam siangan
Minta doa setiap waktu
Ya Allah Ilahi Tuhanku
Makbulkan jua permintaan hamba-Mu
Mudah-mudahan jangan tersamu.

(lihat Ahmad Kamal Abdullah 2005:267-288)

Pesan yang sama disyairkan oleh Abdulah Abdul Kadir Munsyi dalam Hikyat Abdullah kepada Sultan Husin Shah Singapura terhadap perilaku anak angkatnya yang naik daun dalam istana.

Arung Pancana Toa dalam I La Galigo dalam karyanya memperlihatkan kebesaran kerajaan Melayu  Bugis.  Keindahan ungkapannya amat bersahaja dan dapat kita bayangkan keagungan dan kemasyhuran pemerintahan Raja Manurungnge.  Kesemuanya mengikut tata tertib dan aturan istana seorang Raja besar, Raja dari rumpun Melayu.  Yang didahulukan adalah Manurungnge,  aturan dan tata tertib sesuai dengan pakaian Raja yang berdaulat.  Selepas semua adat istiadat ke atas Raja sebelum menghadapi hidangan, maka baharulah para pembesar yang lain menurutinya.  Hal ini dinukilkan di bawah:

I LA GALIGO

Dinaungi payung emas
Telah penuh sesak istana emas Manurung.
Maka diaturlah makanan
Diangkat pula belanga besar
Sibuklah para dayang-dayang, pengantar adat.
Bagaikan bara api berserakan lengan mereka
Yang bergelang sekati,
Memakai gelang besar
Yang memegang gayung emas
Menating gelas dan cangkir.
Berseliweranlah baki yang diangkat
Sudah terhidang pula talam emas,
Cukuplah sudah nasi biasa untuk orang banyak
Dibasuhlah tangan Manurungnge
Ia sendiri yang ditetapkan jadi tunas di dunia
Yang membasuh tangan
Isteri sepupu sekalinya.
Dibasuhkan pula jari tangan Batara Lattuq.
Manurungnge pun mulai makan.
Bersamaan pula makan pembesar kerajaan yang memerintah negeri
Dinaungi payung emas.

(I La Galigo)

III

Para pujangga kita itu telah memanfaatkan susasteranya dengan baik.  Keindahan karya menurut V.I Braginsky tak mungkin diungkapkan dalam bahasa “kasar” sehari-hari, dan “keintensifannya, kehalusannya, ketepatannya, pelbagai nuansanya, daya mempengaruhi hati pembaca – pendeknya, keindahan – mustahil diungkapkan dalam bahasa sehari-hari” (Braginsky 1994:9). Daya keindahan dan kebolehan memanfaatkan bahasa dengan segala nuansanya menjadikan penyair Rumpun Melayu mutakhir seperti Usman Awang, Sutardji Calzoum Bachri, Taufiq Ismail, Goenawan Mohamad, Masuri S.N, Latiff Mohidin,  Mokhtar Yassin, Rida K. Liamsi  memikat hati.

Usman Awang  mengungkapkan:

            Bulan biru bersih
            Senyum bintang-bintang berkerdip
            Bersama kami di padang bertatah embun
            (“Segenggam Mawar”)

            Betapa suara langit mentertawakan
Bumi yang kehijauan dan wajah insan
Menyala bara dari unggun kemusnahan
Di mana-mana maut berdandan.
(‘‘Balada Langit Tua Manusia Sengketa”)

Dalam keindahan itu tersirat juga nada sayangkan bangsa:

            Tempuhlah, kau, masyarakat baru
            Tunjukkan bakti kepada Nusa
            Untuk kepentingan bangsa Melayu
            Biar kita hidup berjasa
            (“Bingkisan”)

            Matkanlah genderang perang
            Lagu maut yang bernada setan!
            Ia telah membunuh anak-anak kita
            Ia telah melebur nilai-nilai budaya!

Latiff Mohidin dalam suara generasi baru di Malaysia membawa neo-romantisisme dalam puisinya.  Beliau telah merubah pengucapan Asas 50, menjernihkan lagi
Rasa kemelayuan yang syahdu dengan memanfaatkan surealisme sebagai dasar. Dalam sebuah makalah yang disampaikan di London, “Langkan Keindahan dalam puisi Melayu”  (1992) saya mengetengahkan bahwa Latiff berjaya memanfaatkan ulatbamsi  (teknik jungkirbalik) yang menggejala dalam puisi Kabir.  Puisinya “Sungai Mekong” amat surealistis dan imaginative.  Seolah penyair kembali menjadi kanak-kanak yang innocent. Puisinya cepat menangkap naluri estetika pembaca:
        

Sungai Mekong
            Kupilih namamu
            Kerana aku begitu sepi
            Kan kubenamkan dadaku
            Ke dasarmu
            Kaki kananku ke bulan
            Kaki kiriku ke matari
            Kan kuhanyutkan hatiku
            Ke kalimu
            Namaku ke muara
            Suaraku ke gunung
            (Sungai Mekong, 2)

Untuk pertama kali Balfas menanggapi Latiff, dan ini bermulanya warna baru dalam puisi
Melayu modern. Latiff memang pada awalnya sudah dipengaruhi oleh penyair simbolis Perancis seperti Baudeliare,  Mallarme, Paul Eluard dan lain-lain (Ahmad Kamal Abdullah, USM 1979-1980).
           
Pohon cemara

            Pohon cemara
            Menanti mati
            Angin utara
            Di pinggir kali
            Angin utara
            Di hujung hari

Gagak tua
            Mati menanti
            Pohon cemara
            Di pinggir kali
            Pohon cemara
            Di hujung jari
(Sungai Mekong 1974:76)

Terbanglah

Kuterima berita
Tanpa kata
Kuterima bunga
Tanpa warna
Kuterima dia
Tanpa cinta

Terbanglah
Terbanglah kembali ke udara
Dan segera jadi abu
(Ibid., 46)

Lukaku

Lukaku telah kubuka kembali
Matari terbenam pengsan di dasarnya

Ya ini kucupan dari api
Kini aku tidak kedinginan lagi
(Ibid., 58)


Religiusiti dan mistisisme  dibawakan oleh Kemala dalam puisi-puisinya yang berakar kepada dasar tasawuf (Braginsky 1994). Md Saleh Yaapar dan Lalita Sinha memperakukan penemuan itu (2000, 2007) Saleh menganggap Kemala sebagai “Mawar di Taman Bustan” . Lalita meletakkan ‘Ayn sejajar dengan Gitanjali Tagore.  Kalau begitu puisi Rumpun Melayu sudah bersaingan pada peringkat antarabangsa.  Kemala bersyair:

            Buku

            Aku pembaca buku yang tak berhuruf
            Aku penatap buku yang tak berhalaman
            Aku pencinta buku yang tak bertinta
            Aku peneliti buku yang tak bergambar
            Hurufnya, huruf yang terukir di langit
            Halamannya, berlembarlembar di awan putih
            Cintanya segaris cahaya di malam pekat
            Gambarnya, gambar kekasih yang wujud di dalam mimpi
            Aku pembaca buku rahsia batini.
            (Pelabuhan Putih 1995:6)

           
Emmamalia

            Darah cinta Emmamalia meleleh ke rerumput bisu.
            Dia telah bangunkan Kota Subuh. Dia telah
Bangkitkan keluh sejarah. Dia pancangkan
Nyanyi nyaring intisari maknawi. Adakah
Geruh berwarna ungu  menetes dari langit?
(Pelabuhan Putih,86)





Ada sebuah oasis kecil di situ dan banyak
air di kolah kecil. “Rumahku bukan di sini, aku
rindu panaspijar gurun ke tujuh. “Selamat!” tubuh
sang pendeta dibungkus senja di kakilangit. Tinggallah
Kemala membisikkan patah-patah sajaknya ‘selepas
Gurun ke tujuh, sesudah air yang jernih, yang ada
Adalah diri, diriku yang satu!’
(‘Ayn, 1983, 1987:40)



Taufiq Ismail membawa kegelisahan dan permasalahan sosial dengan semangat Islami di dalam puisinya. Rasa kekitaan kuat terasa dalam suaranya itu.  Ini selaras dengan apa yang diungkapkan oleh Malek Bennabi (1991:53):

            “…nilai ahli sosiologi yang agung (iaitu) Muhammad menyerapkan
            nilai moral yang merupakan tenaga yang penting bagi peradaban.
            Akan tetapi pada zaman dekaden, skala nilai diterbalikkan, dan
            keseronokan dan hiburan ketika itu, kelihatan sebagai sesuatu yang
            agung.  Dan apabila keadaan yang songsang itu berlalu, pembinaan
            sosial yang tidak dapat bertahan semata-mata di atas sokongan teknik,
            maka sains dan akal semestinya runtuh, kerana jiwa melakukan
            kesalahan, bermulalah kejatuhan dan dekaden, kerana semuanya
            kehilangan tenaga untuk peningkatan, lalu jatuh, ditarik oleh kuasa
            yang tidak dapat dielakkan.”

Para penyair sebagai orang yang peka merasakan bangun dan jatuh masayarakat dan
negaranya sudah pasti tidak mahu generasinya kehilang elan vital.  Menurut Taufiq:

           


Dengan Puisi, Aku

           
Dengan puisi, aku bernyanyi
            Sampai senja umurku nanti
            Dengan puisi aku bercinta
            Berbatas cakerawala
Dengan puisi aku mengenang
Keabadian yang akan Datang
Dengan puisi aku menangis
Jarum waktu bila kejam mengiris
Dengan puisi aku mengutuk
Nafas zaman yang busuk
Dengan puisi aku berdoa
Perkenankanlah kiranya.
(Puisi-puisi Asean, 161)

           

Ketidakadilan di tengah-tengah negara sendiri ikut menjalar ke luar negara. Kebobrokan menjadi perhatian Goenawan Mohamad dan Yahya M.S.  Kata Goenawan:

            Misalkan kita di Sarejevo: tembok itu
            Dengan luka-luka peluru
                        Akan bilang “tidak”
                        Selepas galau.
            (Ibid. 140)

Dan dalam suara Yahya M.S:

            Kata-kata tinggal di pinggiran
            Dan Sarejevo merah tanahnya
            Alangkah lekanya kita
            Dan takutnya kita
            Dengan seribu alas an enggan.
            (Ibid. 8)
           

IV


Tidak syak lagi jiwa patriotik menjiwai  Pangeran Syahbandar Md. Salleh, Arung Pancana Toa. Patriotismenya mengalir ke jiwa penyair Rumpun Melayu seperti Chairil Anwar, Amir Hamzah,  Usman Awang, Taufiq Ismail, Masuri S.N, atau kepada yang lebih kontemporari seperti  Rendra, A,. Samad Said, Kemala, Sapardi Djoko Damono,  Baha Zain, Firdaus Abdullah, Rida K. Liamsi, Rusli Marzuki Saria, L.K. Ara, Doel Allisa,  Taufiq Ikram Jamil, Fakhrunnas Ma Jabbar,  dan lain-lain. “1943” Chairil Anwar sesuai dengan manifestasi revolusi Indonesia dalam menghadapi Jepun dan Belanda menjadikan suara Chairil garang mendobrak. Imej-imejnya singkat dan jitu.


1943

Racun beraa direguk pertama
Membusuk rabu terasa di dada
Tenggelam darah dalam nanah
Malam kelam-membelam
Jalan kaku-lurus. Putus
Candu.
Tumbang
Tanganku menadah patah
Luluh
Terbenam
Hilang
Lumpuh.
Lahir
Tegak
Berderak
Rubuh
Runtuh
Mengaum. Mengguruh
Menentang. Menyerang
Kuning
Merah
Hitam
Kering
Tandas
Rata
Rata
Dunia
Kau
Aku
Terpaku.
(Chairil Anwar Pelopor Angkatan 45, 1966:59)


Yang ada adalah imej-imej yang dinamik dan rasa yang heroic. Kepahlwanan untuk menghadapi musuh yang cuba menjajah kemerdekaan peribumi.  Hal yang sama dilakukan oleh Usman Awang di Tanah Melayu (Malaya) sewaktu menghadapi kolonialisme Inggeris. Begitu juga oleh Masuri S.N yang besar di Pulau Singapura,  terdidik di Sultan idris Training College, Tanjung Malim Perak.  Usman Awang menulis dalam “Aku Sedar”:



Walau jauh tinggal di belakang
Aku bangun juga melangkah ke muka
Sebagai manusia yang sedar berjuang
Merempuh segala untuk hidup merdeka.

Kalau dulu keliling awan pekat hitam
Kini cahaya fajar cerah terang
Penuh syukur kepada Tuhan
Kerana kesedaran menyebabkan manusia berjuang.
(Usman Awang 2009:2)


Kalau hidup ingin merdeka
Tiada tercapai hanya berkata
Ke muka maju sekata, maju kita
Melemparkan jauh jiwa hamba
(Ibid. 66)


Tetapi penyair sedar bahwa perjuangan bukanlah jalan lurus tidak berkrikil, ada usaha mahu menggagalkan dan kalau perlu ada tangkulak yang berkhianat walaupun dalam kelopok tersebut kawan akrab sendiri yang memakai topeng-topeng berlapis:

Siapa manusia yang pernah berkhianat
Jadilah debu yang terbang mengakhiri hayat
Duniamu tenggelam bersama patung-patung usang
Di cermin hidup ini semangat baru memancar terang.
(Ibid., 90)

Masuri S.N  rakan seperjuangan Usman Awang juga menentukan sikap yang pasti dengan langkah yang jitu.  Walaupun ada pengkhianatan di hadapan, dia tahu ke mana arah yang akan dituju. Dia mengambil sikap “Tidak Peduli” kepada cemuh dan nista:

Sekali ini aku tidak peduli
Kegusaran malam bintang-bintang malap
Meski yang lain menyambut sunyi
Di atas dasar yang satu terang atau gelap
Aku tetap berdiri.

Ada bersusun-susun batu pyramid
Tinggi tegak melindung pandang hidupku
Jika tidak gila dengan fikiran orang lain
Entah sekarang sudah tidak lagi jadi soalku.

Biar desar desir angin bertiup
Ketahuan ‘rang mati tiada kawan
Atau ada lagi yang mengerikan
Insan tergolek tiada bertutup.

Sekali ini aku tiada peduli
Di atas dasar yang satu aku berdiri.
(Puisi Baharu Melayu 1966:7)



V


Kesedaran terhadap Sejarah menyebabkan “batang yang terendam” menjadi simbol yang
mengerikan. Seolah-olah batang itu sendiri bersuara “Bangkitlah dan kenallah hakmu” sudah lama sejarah bungkam, dan dimmana martabat Melayu itu?   Sahabat kita Rida K. Liamsi tampil dengan “Tempuling” yang indah tetapi melambai untuk kembali berjuang. Patriotisme akan bergelora kembali:

            TEMPULING

            Sebatang tempuling tersadai di gigi pantai
            Sehabis badai

            Seorang bocah menemukannya
Sehabis sekolah
:Tuhan
Siapa lagi yang kini telah menyerah?

Tak terlihat tanda-tanda
Tak tercium anyir nasib
Tak tercatat luka musim
Kecuali tangis ombak
Pekik elang

Yang jauh dan ngilu
Di antara cuaca
Dan gemuruh karang

Sebatang tempuling tersadai di gigo pantai
Sehabis badai

Seorang bocah menatapnya
Oenuh gelisah
:Tuhan
Diakah kini yang telah menyerah?
Telah kalah?
:Tuhan
Dia memang telah berbisik
Pindahkan pancang
Sebelum pasang

Hatiku memang telah terusik
Ketika sehelai waru
Gugur
Lesap
Lewat tingkap
Tersuruk
Di antara tungku
Menunggu gelap

Sebatang tempuling di gigi pantai
Sehabis badai
Seorang bocah merasakan pelupuknya
Telah basah
:Tuhan bawalah sesorang menemukan nya
Menguburkan nya di antara pantai
Memberikan nya satu tanda
Dan jangan biarkan arus
Membawanya jauh ke lubuk dalam
Yang akupun tak tahu
Di mana akan kutuliskan
rinduku


Membaca “Tempuling” segera mengingatkan saya puisi Kassim Ahmad berjudul “Dialog”. Keharuan untuk berjuang terpencar bersama “Seribu Jebat Si Anak Tani”.  Ini kebangkitan rakyat marhaen selepas lama terkepung dalam derita dan semangat lemah dalam momokan “feodalisme”.  Penyair sebagai institusi mempunyai kepekaan untuk memertabatkan bangsanya yang terperosok akibat penjajahan mental berkurun. Pemertabatan Rumpun Melayu menjadi amat krusyel,  keagungan silam yang dicetuskan oleh para pujangga itu sudah digarap oleh Kassim Ahmad, nadanya selari dan sejajar dengan Rida K. Liamsi. Kassim seolah-olah ingin membuktikan bahawa persajakan yang baik masih boleh digarap dari persoalan yang realistic, seperti pembelaan kepada rakyat jelata yang tertindas (Ahmad Kamal Abdullah 1988:85):








Dialog
            :Kepada Ibu        

            1
            Tenteramlah anak
            Walaupun kebanjiran sawah kita
            Hujan ini dari Tuhan
            Yang mencurah-curah rahmat-Nya
            Ada siang masakan tiada terang
            Dengarlah
            Si katak sudah tiada memanggil lagi
            Besok hari panas
            Padi kita akan lepas!

            II
            Tidurlah ibu
            Kita manusia kerdil
            Siang membanting tulang
            Malam menanggung bimbang.

            Ada besok maka pasti ada suria
            Aku akan pergi
            Dengan seribu Jebat si anak tani
            Kian lama kita mati dalam setia
            Kali ini kita hidup dalam derhaka!
            (Kemarau di Lembah, 1967:48)



Kedua-dua penyair Rumpun Melayu ini mendasarkan perjuangannya tidak lepas dari ikatan keyakinannya kepada Tuhan: “Hujan ini dari Tuhan” (Kassim Ahmad) dan “Tuhan, bawalah sesorang menemukan nya” (Rida K. Liamsi). Kassim Ahmad dalam perjuangannya yang heroic itu memanjangkan kepada sikap politiknya yang sosialistik beberapa lama tetapi pada sisa-sia usianya dia kembali kepada Islam.  Rida K. Liamsi sebagai jurnalis yang diasah oleh pengalaman kemudian mencari jalan pengabdian kepada seni-sastera-budaya bergerak memajukan Yayasan Sagang.  Dia masih terus kreatif membara cita-citanya, mendukung amanah berat bagi menggilap “Tempuling” yang basah itu supaya berkilau. Itulah nasib bangsanya yang selama ini terabai dan hidup dalam pasif.  Dia mahu perubahan yang menyeluruh. Pada hemat saya, “Dialog” dan “Tempuling” bakal hidup berkemilau sepanjang zaman.




Penyair sebagai pemikir “bimbang” sindrom bisu rumpun Melayu dimanfaatkan oleh penjajah baru yang terdiri dari “orang ketiga” yang bakal menangguk di air keruh.  Mereka gumbira sekiranya sikap masa-bodoh rumpun Melayu berterusan dan masyarakatnya berpecah belah dan mereka siap membakar rumpun serai dan pandan wangi itu .  Sasterawan Melayu menatap generasi rumpun Melayu yang dalam cacamarba,  gejala sosial yang menghempap masyarakat Melayu, kehidupan religi yang kian melonggar,  menjadikan senggama haram dan pengguguran bayi dan pembuangan bayi menjadi kasus yang menjadi-jadi.  Anak-anak yang tidak mengenal tradisi seni-budaya-sasteranya yang agung.  Kehidupan yang nyata bergayut kepada falsafah “Now” and “Here” akarnya kepada nafsu-nafsi. Sistem kekeluargaan santun para leluhur sudah diciskan begitu sahaja.  Mereka sudha tidk percaya apa yang dinamakan “Iman”, “Tawhid” dan Rukun Islam.  Masjid menjadi sunyi, penghuninya hanya para gaek yang menunggu saat matinya saja, seperti pernah diungkapkan oleh Kemala:

            Suara para gaek serak
            Kokol batuk sambut menyambut
            Mengaji, mengaji menggesek sang maut
            Yassin, al-Kahfi, al-Baqarah, al-Taubah, al-Rahman
            Seolah detik akhir di pinggir
            “Sudah sejat lampumu, embus terakhir
            Yassin tiga Qulhu takmungkir..
            Negeri para gaek nestapa, merintih
            Mengesat genang di bibir kelopak mata
            Menyambutku pulang
            Buyuang dan angguiknyo..
            (“Subuh di Masjid Raya Padang Laweh”)



           


VII

Situasi dua dekad terakhir di Nusantara memperlihatkan gejala tidak acuh terhadap kemerosotan jati diri dan khazanah sastera klasik.  Generasi aku (Me Generation) yang menuju kehidupan “bermewah-mewah” dengan pelbagai jenama luarbiasa  lahiriah untuk salutan fisikal diri tanpa memperhitungkan sumber yang bersih.  Perlumbaan sekarang, adalah perlumbaan diri dan kementerengan diri. Tatap sahajalah peratusan anak-anak yang drops out, lari dari rumah, yang sekolahnya tidak sampai tingkat  sekolah menengah.  Belum lagi yang terjebak dengan narkotik, lumba motor haram, kecelakaan atau nahas jalan raya petunjuk-petunjuk yang sampai adalah dari kalangan anak-anak Melayu.  Dari mana timbulnya dilemma ini.  Rumahtangga yang simpang-perenang,  guru-guru agama yang tidak sampai mesej pengajiannya atau mereka juga turut dikuasai oleh perlumbaan sia-sia di dunia  yang fana ini?

Para penyair generasi baru dari Rumpun Melayu tidak semata-mata “mabuk” dengan diri mereka  dalam puisi atau medium sastera yang lain.  Mereka juga membuka medan yang lebih luas.  Keagungan Melayu, persoalan Melayu dapat kita baca dalam puisi-puisi penyair Rahman Shaari, Fakhrunnas Ma Jabbar,  Taufik Ikram Jamil,  ABM Fajeer, Raudal Tanjung Banua, Pending, Irwan Abu Bakar, Djazlam Zainal, De Kemalawati. 

Dalam suara Rahman Shaari yang menggumul persoalan salah laku sosial itu:

            Kuhadapi kehilangan
            Ketika kata berjodoh
            Dengan nista
            Kebaikan menjadi  ketajaman
            Melukakan kepercayaan
            Kuhadapi kehilangan
            Oleh rendah kefahaman.

            Kehilangan ini cela waktu
            Dalam ruang tersalah tuju
            (“Kehilangan Bayang”)

Hal yang sama diendapkan oleh ABM Fajeer:

            Pernahku
            Rajukkan nasib
            Tak berneraca
            Pun mungkin ini cuma
            Baki hisapan rahmat
            Dan aku tidak biasa
            Menepis gugatan kesimpulan
            Jalan dah tertutup.
            (“Pesimistik”)

Walau bagaimanapun ingatan kepada Ilahi masih tetap dipeluk oleh Ahmadun Yosi Herfanda:

Setetes embun jatuh di hatiku
Tes. Embun bunga embun hari
Embun zikir-zikirku
Setetes kesejukan jatuh dari pelupukmu
Aku terlena sayang, cinta dan rindu
Maut maut maut kutunggu.
(“Sajak Ciuman”)

Hidup bukan gurauan tetapi ketegasan, candaan dan lupa diri tidak sesuai dalam detik-detik yang tegang yang diperlukan adalah  sikap siap-siaga, ini yang diabadikan oleh De Kemalawati:
Ketika Kartini Berkunjung Ke Aceh

Ia memakai kebaya ungu
Sanggul melati dan slop berhak tinggi
Di tangannya pena emas dan sehelai perangko

Ia mengajak Cut Nyak Dien semeja di pendapa
Dari belantara Cut Nyak Dien mengirim aba-aba
Ia butuh senjata menikam serigala.

(KEMALA, Meditasi Dampak70, 293)


Kehilangan bagi Raudal Tanjung Banua, kehilangan “bangsa-bangsa”.  Peta yang
dibaca tidak memberikan sebarang isyarat.  Kehilangan ini kehilangan warisan, kehilangan yang dahsyat:

Tiang-tiang lintas – kelabu di jauhan
Tak kukenal bendera kapl-kapal
Lambing serta warna
Yang mengingatkan kita akan keagungan bangsa-bangsa

Kubaca peta. Kuraba dada
Bangsa-bangsa itu sudah tak ada
Sudah tak ada.  Siapa yang menghapusnya
            Dari peta semesta?
(Gugusan Mata Ibu, 2005:25)

Irwan Abu Bakar masih yakin dengan Rahmat Ilahi.  Kesemuanya mesti disandarkan kepada Rahmat Ilahi. Tanpa Rahmat tidak akan mungkin insan terselamat. Katanya:

RAHMAT

Kami terkepung resah, dalam cahaya pelita yang malap
Dan menuju padam
Kami sujud kepada Allah, minta berarak awan gelap. Biar
Bersinar bulan di langit malam
Bukan sahaja sujud rebah, kami malah berdoa tanpa
Putus harap, dan mengalirkan air mata dalam
Dengan segala kuasa yang ada
Tuhan jatuhkan bulan ke kami, di riba.

(KEMALA Meditasi Dampak 70, 188)




Kesimpulan


Tidak syak lagi peranan yang dimainkan oleh para penyair Rumpun Melayu sebagai pengendap,  pemikir kepada tamadun silam yang gemilang untuk mensinambungkan wariasan itu dalam peta kebangkitan umat Melayu di gugusan pulau-pulau Melayu. Cita-cita seolah menyongsong arus geografi-politik yang sempit, maka sewajarnya Baca Puisi Rumpun Melayu ini dijadikan Wadah untuk merongkai benang kusut sepanjang beberapa desawarsa yang lalu.   Pada setiap dwi-tahunan para sasterawan terutamanya penyair boleh menilai kembali kemajuan atau kemerosotan umat Melayu di Nusantara. 

Membukakan hati kepada kemungkinan baru yang agung bukanlah mudah, apalagi merelakan kita keluar dari dogma etnik yang sempit, budaya nusantara , seperti juga khazanah sastera pujangga yang silam adalah milik kita berama. Kerana dari  hikayat dan karya kanun itulah kita memperoleh wawasan bagi membina  tamadun baru.

 Kanun-kanun hikayat itulah eksotisme yang sudah memikat bangsa-bangsa Eropah selain cengkih, rempah, perak, emas, gading dan bijih timah.  Berapa juta lembar karya pujangga  Rumpun Melayu sudah dan sedang mengisi labatorium ilmu pengetahuan seni-sastera-budaya mereka hingga beratus sarjana persuratan Melayu sudah mereka lahirkan. Dan kita kerana kelalaian, kealpaan dengan  sikap acuh tak acuh,  kini harus berguru dengan mereka.

Hendaknya kesedaran ini belum lagi terlambat bagi mencari hikmah.  Hikmah itu ada dalam rumpun serai wangi dan pandan harum yang selama ini  terbiar liar di halaman rumah Rumpun Melayu .  Para pujangga kita turut terbiar liar tidak diendahkan dan tidak dimertabatkan.  Sudah tentu sikap itu satu sikap yang tidak bijaksana.  Khazanah sastera kita akan menjadi muflis sekiranya khazanah Rumpun Melayu ini tidak dikaji dan diprakarsai. Kita menanti sapaan dan tindakan praktis dari para  Jauhari yang kenal maknikam.



           
*Makalah yang disampaikan pada BACA PUISI RUMPUN MELAYU anjuran Jabatan Bahasa Melayu, Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, Uniniversiti Putra Malaysia
Serdang, Selangor, Malaysia pada 31 Januari 2011, di Bilik Seri Amar, FBMK.







R U J U K A N



Ahmad Kamal Abdullah. 1988. Unsur-unsur Islam Dalam Puisi Melayu Moden. Kuala
            Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Ahmad Kamal Abdullah.  2011.  KEMALA meditasi dampak 70.  Kuala Lumpur: Insandi.

A.Kohar Ibrahim. 2004.  Pekanbaru: Yayasan Sagang.

Braginsky, V.I. 1994. Erti Keindahan dan Keindahan Erti. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
            dan Pustaka.

D. Zawawi Imron. 2010. Jalan Hati Jalan Samudra. Malang: Penerbit Universitas Brawijaya.

Fakhrunnas MA Jabbar. 2008.  Tanah Airku Melayu. Yogyakarta: Balai Pengembangan Budaya
            Melayu.

Kemala. 1983,1987. ‘Ayn. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Kemala. 1994. Pelabuhan Putih. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Kemala. 1995. Tiitir Zikir. Kuala Lumpur: Pustaka Cipta.

Kemala. 1999.             MIM. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Kemala. 2011. Ziarah Tanah Kudup. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Latiff Mohidin. 1981.  sungai mekong/mekong river. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Paz, Octavio. 1973.  The Bow and The Lyre. Austin: University of Texas Press.

Sunaryono Basuki Ks. 2009. Perjalanan Spiritual Rida K. Liamsi. Pekanbaru: Yayasan Sagang.

Taufik Ikram Jamil.  2010. Tersebab aku melayu (buku sajak penggal kedua). Pekanbaru:
            Yayasan Pusaka Riau.

Usman Awang. 2009.  Jiwa Hamba/Enslaved Soul. Kuala Lumpur: Institut Terjemahan Negara
            Malaysia.



Di Stanford University California (1990)

DATO DR AHMAD KAMAL ABDULLAH - KEMALA

Pemenang SEA Write Award (1986), menerima Anugerah Pujangga UPSI (2003),  menerima Anugerah Sasterawan Negeri Selangor Darul Ehsan (2005), Anugerah Abdul Rahman Auf (2006), menerima Anugerah  Tokoh Siber Negeri Selangor (e.sastera.com 2010).  Selepas bersara dari Dewan Bahasa dan Pustaka (1996), beliau menjadi pensyarah penulisan kreatif di Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya.

Pada tahun 2000, beliau menerima ijazah Doktor Falsafah (Persuratan Melayu) daripada  Universiti Kebangsaan Malaysia. Pada tahun 2001 beliau menerima gelar Dato’ Paduka Mahkota Selangor (DPMS) dari Sultan Negeri Selangor Darul Ehsan.  Sejak 2008 menjadi Sarjana Tamu, di jabatan bahasa Melayu, FBMK, Universiti Putra Malaysia.

Beliau turut memenangi Hadiah Sastera Perdana untuk kumpulan puisinya Titir Zikir dan MIM. Beliau  presiden Persatuan Kesusasteraan Bandingan (1993-2010).  Kumpulan puisinya sudah diterjemah ke pelbagai bahasa. Pada tahun 2002 beliau ikut membaca puisi bersama W.S. Rendra pada Puisi Indonesia Internasional. Beliau juga turut membaca puisi pada festival antarabangsa seperti Struga, Bosnia, Iowa, California, Hankuk University Seoul.

Baru-baru ini beliau menyampaikan kertas kerja berjudul Kesusasteraan Melayu Mutakhir: Danau Hijau hilang Dalam Kabut, di Notusuman, Ngawi, Solo. Sebelumnya beliau menyampaikan kertas kerja di Pekanbaru anjuran Yayasan Sagang (Nov. 2010).

Kumpulan puisi Dato’ Kemala seperti ‘Ayn, Titir Zikir, Ziarah tanah Kudup sudah diterjemah ke bahasa Inggeris dan Korea oleh Institut Terjemahan Negara Malaysia.  Tesis Ph.Dnya Simbolisme dalam Puisi Islam di Malaysia 1970-1990, diterbitkan oleh Dewan Bahasa Pustaka (2010); Penerbit UPM telah menerbitkan Landskap Ungu (30 Esei) beliau (20
Top of Form
Bottom of Form

Tidak ada komentar:

Posting Komentar