Dato’ Dr Ahmad Kamal Abdullah
SARJANA TAMU, JABATAN Bahasa Melayu
Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi
UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA
MELAYUKU
Pohon rendang
Atau
Punggur rebah
Berakar tunjang
Atau
Berbuah musibah?
Cucur, cucuri
Airmurni Islami
Di gurun-gurun
Hati
Cium, ciumi
Iktibar zaman
Bertasbih Kasih.
Di sini
Satu selalu
Jihad
Mengenal diri!
KEMALA
(‘Ayn1987:8)
1
Membaca Puisi Rumpun Melayu: Membaca Hati Nurani Melayu.
“Ajaib. Unik. Profetik!”
itulah kesan saya sepanjang enam dasawarsa mengunyah dan menghayati puisi rumpun Melayu. Para pujangganya tumbuh dengan bobot bakat yang istimewa, apakah dia dibesarkan oleh kraton Sang Raja, atau dia menjadi institusi kerakyatjelataan yang tidak lapuk oleh hujan dan tak lekang oleh panas. Dia menjadi institusi yang menjadi sumber inspirasi, direkam dan diabadikan dalam kitab-kitab klasik. Dibaca tanpa jemu, malah dilagukan. Dia boleh saja La Panca Toa yang tumbuh di Makassar melalui daun-daun lontar dengan I La Galigo; dia boleh hidup dalam nafas Hamzah Fansuri dengan syair-syair mistiknya; dia boleh yang bernama Ismail Pante Kulu dengan Hikayat Prang Sabi; boleh juga sebagai Syeikh Ahmad Ismail al-Fatani, Pangeran Syahbandar Md. Salleh Sarmayuda dengan Syair Rakis, boleh juga mengalir melalui kalam Tun Seri Lanang dalam Sejarah Melayu. Dalam Hikayat Hang Tuah kita diajak merenungi patriotisme pahlawan Melaka sewaktu berada di Majapahit, kesetiaan yang dicerminkan oleh semangat cinta dalam melindungi Sultan Mansur Syah Melaka yang masuk Negara Majapahit yang akan bekahwin dengan Puteri Galoh Cendera Kirana:
Hang Jebat Hang Kasturi
Budak-budak Raja Melaka
Jika hendak jangan dicuri
Mari kita bertentang mata.
(Hikayat Hang Tuah)
Bukankah banyak percubaan yang dilakukan oleh helah Mangkubumi Majapahit untuk membunuh Hang Tuah dan sahabatnya agar Galoh Cendera Kirana tidak dibawa ke Melaka. Tetapi percubaan itu dilakukan dengan akal dan rencana sulit Pateh Gajah Mada seperti perajurit mengamuk waktu perarakan masuk ke istana Batara Majapahit, tujuh puluh perajurit mengamuk di pasar dan kemuncaknya di hadapan Batara Majapahit tampil hulubalang Jawa yang kepetangan bermain senjata saktinya lalu menyeru Laksamana Hang Tuah jika berani berhadapan dengannya. Cabaran dijawab oleh Hang Tuah dan dengan helahnya dia merebut keris sakti Taming Sari dan berjaya membunuh perajurit andalan Jawa itu.
II
Membaca Puisi Rumpun Melayu, membaca hati nurani Melayu. Ia boleh sahaja hubungan diri dengan alam kosmos, alam ghaib dan dengan Sang Pencipta yang Esa. Bagi Hamzah Fansuri Tuhan begitu hampir dengan Diri-Nya, lebih dekat daripada habl’il-warid:
Uzlahnya berbulan-bulan
Mencari Tuhan ke dalam hutan
Segala menjadi sufi
Segala menjadi syauqi
Segala menjadi ruhi
Gusar dan masam di atas bumi..!
Segala menjadi dagang
Segala kawan berladang
Segala bertanya alang-alang
Daim berlayar ke hujung karang!
Segala bernama ‘Suluh’
Segala bernama ‘guruh’
Segala menjadi musuh
Daim mengarau di dalamtubuh!
Cahayanya terlalu banyak
Ia juga takar dan arak
Jangan kau cari jauh, hai anak
(A. Hasjmy, 224-5)
Menurut J. Doorenbos, Hamzah Fansuri dipengaruhi karya Farid al-Din ‘ Attar Mantiq al-Tayr, apabila dia menulis Syair Burung Pingai. Hal ini menandakan karya Parsi sudah diminati di alam Melayu sekitar abad ke enambelas.
Syeikh Abd al-Rauf al-Singkeli menulis:
Jikalau diibarat sebiji kelapa
Kulit dan isi tidak serupa
Janganlah kita bersalah sapa
Tetapi beza tiadalah seberapa
Sebiji kelapa ibarat sama
Lafaznya empat suatu ma ‘ana
Di situlah orang banyak terlena
Sebab pendapat kurang sempurna
Kulitnya itu ibarat syari’at
Tempurungnya ibarat tariqat
Isinya itu ibarat haqiqat
Minyaknya itu ibarat ma‘rifat
(L.K. Ara et.al 1995)
Syeikh Ahmad al-Fatani pintar menanggapi karya Syeikh Abdul Samad alFalembani dengan gurindamnya di bawah ini, gurindamnya yang berisi mesej untuk beramal dan menjauhi kesesatan menjadikan pendengarnya tidkak bosan dengan irama dan kehalusan bahasanya:
PADA KITAB HIDAYATUS SALIKIN
KARYA SYEIKH ABDUL SAMAD AL-FALEMBANI
Hai saudara yang menuntuti makrifat
Dan kelebihan yang tinggi di akhirat
Tuntut olehmu akan tasawuf kerana
Ilmunya itulah mengangkat darjat
Sekalian ilmu lain itu jasad
Ia nyawanya yang berikan manfaat
Serta ilmu kamu itu amal
Maka jikalau tiada rugi amat
Baca kamu akan Hidayatus Salikin
Yang melepas kamu daripada sesat
Kitab amat banyak padanya faedah
Serta ibaratnya nyata lagi dekat
Ya Rabbana bagi muallifnya beri
Rahmat bagi kami berikan berkat
(Puisi-puisi Syeikh Ahmad Fatani 2007:57)
Hal yang sama diutarakan oleh Raja Ali Haji dalam Gurindam Dua belas:
INI GURINDAM YANG KE TUJUH
Apabila banyak berkata-kata – di situlah jalan masuk dusta
Apabila banyak berlebih-lebihan suka – itulah tanda hampirkan duka.
Apabila kita kurang siasat – itulah tanda pekerjaan hendak sesat
Apabila anak tidak dilatih – jika besar bapanya letih.
Apabila banyak mencela orang – itulah tanda dirinya kurang
Apabila orang yang banyak tidur – sia-sia sahajalah umur
Apabila mendengar akan khabar – menerimanya itu hendaklah sabar
Apabila mendengar akan aduan – membicarakannya itu hendaklah cemburuan.
Apabila perkataan yang lemah lembut – lekaslah segala orang yang mengikut
Apabila perkataan yang amat kasar – lekaslah orang sekalian gusar.
Apabila pekerjaan yang amat benar – tidak boleh orang berbuat honar.
(Puisi-puisi Raja Ali Haji 1993: 280-281)
Sesungguhnya mesej yang puitis ini amat selaras dengan ajaran yang dituntut oleh Islam. Nilai yang benar selalu diutamakan, membentuk akal dan budi masyarakat Melayu. Jika ini diutamakan tidak syak lagi mereka akan menjadi umat yang menuju kepada risalah yang disampaikan Rasulullah agar bersifat siddik, amanah, tabligh dan fatanah.
Nada yang profetik dan mengingatkan ini juga diajukan oleh seorang lagi Pujangga Rumpun Melayu daripada Brunei Pangeran Syahbandar Md Salleh Sarmayuda. Justeru cintanya kepada negeri dan Rajanya dia mengabadikan sebuah syair panjang bernama SYAIR RAKIS mengingatkan Baginda daripada tipu muslihat penjajah Inggeris di Pulau Labuan dan orang yang bermuka-muka di istana Raja. Tetapi, ujian getir dengan pelbagai fitnah, syairnya yang murni itu tidak didengarkan Sang Raja. Akibatnya penyair Melayu ini mati lemas diburu oleh para tangkulak yang memusuhinya. Di bawah ini diperturunkan sebahagian daripada syair yang panjang itu.
SYAIR RAKIS
Ya Allah Tuhanku kaya
Hamba-Mu tiada dapat upaya
Jika ditolong Rasul Anbia
Lepaslah daripada mara bahaya
Lepas luput bahaya badan
Jangan lagi terkena dandan
Lepas daripada malu dan sopan
Sanak saudara hilang harapan.
Jikalau ku terlepas di dalam pegangan
Kupinta Rasul Junjungan
Biarlah fikir cinta dan angan
Minta doa malam siangan
Minta doa setiap waktu
Ya Allah Ilahi Tuhanku
Makbulkan jua permintaan hamba-Mu
Mudah-mudahan jangan tersamu.
(lihat Ahmad Kamal Abdullah 2005:267-288)
Pesan yang sama disyairkan oleh Abdulah Abdul Kadir Munsyi dalam Hikyat Abdullah kepada Sultan Husin Shah Singapura terhadap perilaku anak angkatnya yang naik daun dalam istana.
Arung Pancana Toa dalam I La Galigo dalam karyanya memperlihatkan kebesaran kerajaan Melayu Bugis. Keindahan ungkapannya amat bersahaja dan dapat kita bayangkan keagungan dan kemasyhuran pemerintahan Raja Manurungnge. Kesemuanya mengikut tata tertib dan aturan istana seorang Raja besar, Raja dari rumpun Melayu. Yang didahulukan adalah Manurungnge, aturan dan tata tertib sesuai dengan pakaian Raja yang berdaulat. Selepas semua adat istiadat ke atas Raja sebelum menghadapi hidangan, maka baharulah para pembesar yang lain menurutinya. Hal ini dinukilkan di bawah:
I LA GALIGO
Dinaungi payung emas
Telah penuh sesak istana emas Manurung.
Maka diaturlah makanan
Diangkat pula belanga besar
Sibuklah para dayang-dayang, pengantar adat.
Bagaikan bara api berserakan lengan mereka
Yang bergelang sekati,
Memakai gelang besar
Yang memegang gayung emas
Menating gelas dan cangkir.
Berseliweranlah baki yang diangkat
Sudah terhidang pula talam emas,
Cukuplah sudah nasi biasa untuk orang banyak
Dibasuhlah tangan Manurungnge
Ia sendiri yang ditetapkan jadi tunas di dunia
Yang membasuh tangan
Isteri sepupu sekalinya.
Dibasuhkan pula jari tangan Batara Lattuq.
Manurungnge pun mulai makan.
Bersamaan pula makan pembesar kerajaan yang memerintah negeri
Dinaungi payung emas.
(I La Galigo)
III
Para pujangga kita itu telah memanfaatkan susasteranya dengan baik. Keindahan karya menurut V.I Braginsky tak mungkin diungkapkan dalam bahasa “kasar” sehari-hari, dan “keintensifannya, kehalusannya, ketepatannya, pelbagai nuansanya, daya mempengaruhi hati pembaca – pendeknya, keindahan – mustahil diungkapkan dalam bahasa sehari-hari” (Braginsky 1994:9). Daya keindahan dan kebolehan memanfaatkan bahasa dengan segala nuansanya menjadikan penyair Rumpun Melayu mutakhir seperti Usman Awang, Sutardji Calzoum Bachri, Taufiq Ismail, Goenawan Mohamad, Masuri S.N, Latiff Mohidin, Mokhtar Yassin, Rida K. Liamsi memikat hati.
Usman Awang mengungkapkan:
Bulan biru bersih
Senyum bintang-bintang berkerdip
Bersama kami di padang bertatah embun
(“Segenggam Mawar”)
Betapa suara langit mentertawakan
Bumi yang kehijauan dan wajah insan
Menyala bara dari unggun kemusnahan
Di mana-mana maut berdandan.
(‘‘Balada Langit Tua Manusia Sengketa”)
Dalam keindahan itu tersirat juga nada sayangkan bangsa:
Tempuhlah, kau, masyarakat baru
Tunjukkan bakti kepada Nusa
Untuk kepentingan bangsa Melayu
Biar kita hidup berjasa
(“Bingkisan”)
Matkanlah genderang perang
Lagu maut yang bernada setan!
Ia telah membunuh anak-anak kita
Ia telah melebur nilai-nilai budaya!
Latiff Mohidin dalam suara generasi baru di Malaysia membawa neo-romantisisme dalam puisinya. Beliau telah merubah pengucapan Asas 50, menjernihkan lagi
Rasa kemelayuan yang syahdu dengan memanfaatkan surealisme sebagai dasar. Dalam sebuah makalah yang disampaikan di London, “Langkan Keindahan dalam puisi Melayu” (1992) saya mengetengahkan bahwa Latiff berjaya memanfaatkan ulatbamsi (teknik jungkirbalik) yang menggejala dalam puisi Kabir. Puisinya “Sungai Mekong” amat surealistis dan imaginative. Seolah penyair kembali menjadi kanak-kanak yang innocent. Puisinya cepat menangkap naluri estetika pembaca:
Sungai Mekong
Kupilih namamu
Kerana aku begitu sepi
Kan kubenamkan dadaku
Ke dasarmu
Kaki kananku ke bulan
Kaki kiriku ke matari
Kan kuhanyutkan hatiku
Ke kalimu
Namaku ke muara
Suaraku ke gunung
(Sungai Mekong, 2)
Untuk pertama kali Balfas menanggapi Latiff, dan ini bermulanya warna baru dalam puisi
Melayu modern. Latiff memang pada awalnya sudah dipengaruhi oleh penyair simbolis Perancis seperti Baudeliare, Mallarme, Paul Eluard dan lain-lain (Ahmad Kamal Abdullah, USM 1979-1980).
Pohon cemara
Pohon cemara
Menanti mati
Angin utara
Di pinggir kali
Angin utara
Di hujung hari
Gagak tua
Mati menanti
Pohon cemara
Di pinggir kali
Pohon cemara
Di hujung jari
(Sungai Mekong 1974:76)
Terbanglah
Kuterima berita
Tanpa kata
Kuterima bunga
Tanpa warna
Kuterima dia
Tanpa cinta
Terbanglah
Terbanglah kembali ke udara
Dan segera jadi abu
(Ibid., 46)
Lukaku
Lukaku telah kubuka kembali
Matari terbenam pengsan di dasarnya
Ya ini kucupan dari api
Kini aku tidak kedinginan lagi
(Ibid., 58)
Religiusiti dan mistisisme dibawakan oleh Kemala dalam puisi-puisinya yang berakar kepada dasar tasawuf (Braginsky 1994). Md Saleh Yaapar dan Lalita Sinha memperakukan penemuan itu (2000, 2007) Saleh menganggap Kemala sebagai “Mawar di Taman Bustan” . Lalita meletakkan ‘Ayn sejajar dengan Gitanjali Tagore. Kalau begitu puisi Rumpun Melayu sudah bersaingan pada peringkat antarabangsa. Kemala bersyair:
Buku
Aku pembaca buku yang tak berhuruf
Aku penatap buku yang tak berhalaman
Aku pencinta buku yang tak bertinta
Aku peneliti buku yang tak bergambar
Hurufnya, huruf yang terukir di langit
Halamannya, berlembarlembar di awan putih
Cintanya segaris cahaya di malam pekat
Gambarnya, gambar kekasih yang wujud di dalam mimpi
Aku pembaca buku rahsia batini.
(Pelabuhan Putih 1995:6)
Emmamalia
Darah cinta Emmamalia meleleh ke rerumput bisu.
Dia telah bangunkan Kota Subuh. Dia telah
Bangkitkan keluh sejarah. Dia pancangkan
Nyanyi nyaring intisari maknawi. Adakah
Geruh berwarna ungu menetes dari langit?
(Pelabuhan Putih,86)
Ada sebuah oasis kecil di situ dan banyak
air di kolah kecil. “Rumahku bukan di sini, aku
rindu panaspijar gurun ke tujuh. “Selamat!” tubuh
sang pendeta dibungkus senja di kakilangit. Tinggallah
Kemala membisikkan patah-patah sajaknya ‘selepas
Gurun ke tujuh, sesudah air yang jernih, yang ada
Adalah diri, diriku yang satu!’
(‘Ayn, 1983, 1987:40)
Taufiq Ismail membawa kegelisahan dan permasalahan sosial dengan semangat Islami di dalam puisinya. Rasa kekitaan kuat terasa dalam suaranya itu. Ini selaras dengan apa yang diungkapkan oleh Malek Bennabi (1991:53):
“…nilai ahli sosiologi yang agung (iaitu) Muhammad menyerapkan
nilai moral yang merupakan tenaga yang penting bagi peradaban.
Akan tetapi pada zaman dekaden, skala nilai diterbalikkan, dan
keseronokan dan hiburan ketika itu, kelihatan sebagai sesuatu yang
agung. Dan apabila keadaan yang songsang itu berlalu, pembinaan
sosial yang tidak dapat bertahan semata-mata di atas sokongan teknik,
maka sains dan akal semestinya runtuh, kerana jiwa melakukan
kesalahan, bermulalah kejatuhan dan dekaden, kerana semuanya
kehilangan tenaga untuk peningkatan, lalu jatuh, ditarik oleh kuasa
yang tidak dapat dielakkan.”
Para penyair sebagai orang yang peka merasakan bangun dan jatuh masayarakat dan
negaranya sudah pasti tidak mahu generasinya kehilang elan vital. Menurut Taufiq:
Dengan Puisi, Aku
Dengan puisi, aku bernyanyi
Sampai senja umurku nanti
Dengan puisi aku bercinta
Berbatas cakerawala
Dengan puisi aku mengenang
Keabadian yang akan Datang
Dengan puisi aku menangis
Jarum waktu bila kejam mengiris
Dengan puisi aku mengutuk
Nafas zaman yang busuk
Dengan puisi aku berdoa
Perkenankanlah kiranya.
(Puisi-puisi Asean, 161)
Ketidakadilan di tengah-tengah negara sendiri ikut menjalar ke luar negara. Kebobrokan menjadi perhatian Goenawan Mohamad dan Yahya M.S. Kata Goenawan:
Misalkan kita di Sarejevo: tembok itu
Dengan luka-luka peluru
Akan bilang “tidak”
Selepas galau.
(Ibid. 140)
Dan dalam suara Yahya M.S:
Kata-kata tinggal di pinggiran
Dan Sarejevo merah tanahnya
Alangkah lekanya kita
Dan takutnya kita
Dengan seribu alas an enggan.
(Ibid. 8)
IV
Tidak syak lagi jiwa patriotik menjiwai Pangeran Syahbandar Md. Salleh, Arung Pancana Toa. Patriotismenya mengalir ke jiwa penyair Rumpun Melayu seperti Chairil Anwar, Amir Hamzah, Usman Awang, Taufiq Ismail, Masuri S.N, atau kepada yang lebih kontemporari seperti Rendra, A,. Samad Said, Kemala, Sapardi Djoko Damono, Baha Zain, Firdaus Abdullah, Rida K. Liamsi, Rusli Marzuki Saria, L.K. Ara, Doel Allisa, Taufiq Ikram Jamil, Fakhrunnas Ma Jabbar, dan lain-lain. “1943” Chairil Anwar sesuai dengan manifestasi revolusi Indonesia dalam menghadapi Jepun dan Belanda menjadikan suara Chairil garang mendobrak. Imej-imejnya singkat dan jitu.
1943
Racun beraa direguk pertama
Membusuk rabu terasa di dada
Tenggelam darah dalam nanah
Malam kelam-membelam
Jalan kaku-lurus. Putus
Candu.
Tumbang
Tanganku menadah patah
Luluh
Terbenam
Hilang
Lumpuh.
Lahir
Tegak
Berderak
Rubuh
Runtuh
Mengaum. Mengguruh
Menentang. Menyerang
Kuning
Merah
Hitam
Kering
Tandas
Rata
Rata
Dunia
Kau
Aku
Terpaku.
(Chairil Anwar Pelopor Angkatan 45, 1966:59)
Yang ada adalah imej-imej yang dinamik dan rasa yang heroic. Kepahlwanan untuk menghadapi musuh yang cuba menjajah kemerdekaan peribumi. Hal yang sama dilakukan oleh Usman Awang di Tanah Melayu (Malaya) sewaktu menghadapi kolonialisme Inggeris. Begitu juga oleh Masuri S.N yang besar di Pulau Singapura, terdidik di Sultan idris Training College, Tanjung Malim Perak. Usman Awang menulis dalam “Aku Sedar”:
Walau jauh tinggal di belakang
Aku bangun juga melangkah ke muka
Sebagai manusia yang sedar berjuang
Merempuh segala untuk hidup merdeka.
Kalau dulu keliling awan pekat hitam
Kini cahaya fajar cerah terang
Penuh syukur kepada Tuhan
Kerana kesedaran menyebabkan manusia berjuang.
(Usman Awang 2009:2)
Kalau hidup ingin merdeka
Tiada tercapai hanya berkata
Ke muka maju sekata, maju kita
Melemparkan jauh jiwa hamba
(Ibid. 66)
Tetapi penyair sedar bahwa perjuangan bukanlah jalan lurus tidak berkrikil, ada usaha mahu menggagalkan dan kalau perlu ada tangkulak yang berkhianat walaupun dalam kelopok tersebut kawan akrab sendiri yang memakai topeng-topeng berlapis:
Siapa manusia yang pernah berkhianat
Jadilah debu yang terbang mengakhiri hayat
Duniamu tenggelam bersama patung-patung usang
Di cermin hidup ini semangat baru memancar terang.
(Ibid., 90)
Masuri S.N rakan seperjuangan Usman Awang juga menentukan sikap yang pasti dengan langkah yang jitu. Walaupun ada pengkhianatan di hadapan, dia tahu ke mana arah yang akan dituju. Dia mengambil sikap “Tidak Peduli” kepada cemuh dan nista:
Sekali ini aku tidak peduli
Kegusaran malam bintang-bintang malap
Meski yang lain menyambut sunyi
Di atas dasar yang satu terang atau gelap
Aku tetap berdiri.
Ada bersusun-susun batu pyramid
Tinggi tegak melindung pandang hidupku
Jika tidak gila dengan fikiran orang lain
Entah sekarang sudah tidak lagi jadi soalku.
Biar desar desir angin bertiup
Ketahuan ‘rang mati tiada kawan
Atau ada lagi yang mengerikan
Insan tergolek tiada bertutup.
Sekali ini aku tiada peduli
Di atas dasar yang satu aku berdiri.
(Puisi Baharu Melayu 1966:7)
V
Kesedaran terhadap Sejarah menyebabkan “batang yang terendam” menjadi simbol yang
mengerikan. Seolah-olah batang itu sendiri bersuara “Bangkitlah dan kenallah hakmu” sudah lama sejarah bungkam, dan dimmana martabat Melayu itu? Sahabat kita Rida K. Liamsi tampil dengan “Tempuling” yang indah tetapi melambai untuk kembali berjuang. Patriotisme akan bergelora kembali:
TEMPULING
Sebatang tempuling tersadai di gigi pantai
Sehabis badai
Seorang bocah menemukannya
Sehabis sekolah
:Tuhan
Siapa lagi yang kini telah menyerah?
Tak terlihat tanda-tanda
Tak tercium anyir nasib
Tak tercatat luka musim
Kecuali tangis ombak
Pekik elang
Yang jauh dan ngilu
Di antara cuaca
Dan gemuruh karang
Sebatang tempuling tersadai di gigo pantai
Sehabis badai
Seorang bocah menatapnya
Oenuh gelisah
:Tuhan
Diakah kini yang telah menyerah?
Telah kalah?
:Tuhan
Dia memang telah berbisik
Pindahkan pancang
Sebelum pasang
Hatiku memang telah terusik
Ketika sehelai waru
Gugur
Lesap
Lewat tingkap
Tersuruk
Di antara tungku
Menunggu gelap
Sebatang tempuling di gigi pantai
Sehabis badai
Seorang bocah merasakan pelupuknya
Telah basah
:Tuhan bawalah sesorang menemukan nya
Menguburkan nya di antara pantai
Memberikan nya satu tanda
Dan jangan biarkan arus
Membawanya jauh ke lubuk dalam
Yang akupun tak tahu
Di mana akan kutuliskan
rinduku
Membaca “Tempuling” segera mengingatkan saya puisi Kassim Ahmad berjudul “Dialog”. Keharuan untuk berjuang terpencar bersama “Seribu Jebat Si Anak Tani”. Ini kebangkitan rakyat marhaen selepas lama terkepung dalam derita dan semangat lemah dalam momokan “feodalisme”. Penyair sebagai institusi mempunyai kepekaan untuk memertabatkan bangsanya yang terperosok akibat penjajahan mental berkurun. Pemertabatan Rumpun Melayu menjadi amat krusyel, keagungan silam yang dicetuskan oleh para pujangga itu sudah digarap oleh Kassim Ahmad, nadanya selari dan sejajar dengan Rida K. Liamsi. Kassim seolah-olah ingin membuktikan bahawa persajakan yang baik masih boleh digarap dari persoalan yang realistic, seperti pembelaan kepada rakyat jelata yang tertindas (Ahmad Kamal Abdullah 1988:85):
Dialog
:Kepada Ibu
1
Tenteramlah anak
Walaupun kebanjiran sawah kita
Hujan ini dari Tuhan
Yang mencurah-curah rahmat-Nya
Ada siang masakan tiada terang
Dengarlah
Si katak sudah tiada memanggil lagi
Besok hari panas
Padi kita akan lepas!
II
Tidurlah ibu
Kita manusia kerdil
Siang membanting tulang
Malam menanggung bimbang.
Ada besok maka pasti ada suria
Aku akan pergi
Dengan seribu Jebat si anak tani
Kian lama kita mati dalam setia
Kali ini kita hidup dalam derhaka!
(Kemarau di Lembah, 1967:48)
Kedua-dua penyair Rumpun Melayu ini mendasarkan perjuangannya tidak lepas dari ikatan keyakinannya kepada Tuhan: “Hujan ini dari Tuhan” (Kassim Ahmad) dan “Tuhan, bawalah sesorang menemukan nya” (Rida K. Liamsi). Kassim Ahmad dalam perjuangannya yang heroic itu memanjangkan kepada sikap politiknya yang sosialistik beberapa lama tetapi pada sisa-sia usianya dia kembali kepada Islam. Rida K. Liamsi sebagai jurnalis yang diasah oleh pengalaman kemudian mencari jalan pengabdian kepada seni-sastera-budaya bergerak memajukan Yayasan Sagang. Dia masih terus kreatif membara cita-citanya, mendukung amanah berat bagi menggilap “Tempuling” yang basah itu supaya berkilau. Itulah nasib bangsanya yang selama ini terabai dan hidup dalam pasif. Dia mahu perubahan yang menyeluruh. Pada hemat saya, “Dialog” dan “Tempuling” bakal hidup berkemilau sepanjang zaman.
Penyair sebagai pemikir “bimbang” sindrom bisu rumpun Melayu dimanfaatkan oleh penjajah baru yang terdiri dari “orang ketiga” yang bakal menangguk di air keruh. Mereka gumbira sekiranya sikap masa-bodoh rumpun Melayu berterusan dan masyarakatnya berpecah belah dan mereka siap membakar rumpun serai dan pandan wangi itu . Sasterawan Melayu menatap generasi rumpun Melayu yang dalam cacamarba, gejala sosial yang menghempap masyarakat Melayu, kehidupan religi yang kian melonggar, menjadikan senggama haram dan pengguguran bayi dan pembuangan bayi menjadi kasus yang menjadi-jadi. Anak-anak yang tidak mengenal tradisi seni-budaya-sasteranya yang agung. Kehidupan yang nyata bergayut kepada falsafah “Now” and “Here” akarnya kepada nafsu-nafsi. Sistem kekeluargaan santun para leluhur sudah diciskan begitu sahaja. Mereka sudha tidk percaya apa yang dinamakan “Iman”, “Tawhid” dan Rukun Islam. Masjid menjadi sunyi, penghuninya hanya para gaek yang menunggu saat matinya saja, seperti pernah diungkapkan oleh Kemala:
Suara para gaek serak
Kokol batuk sambut menyambut
Mengaji, mengaji menggesek sang maut
Yassin, al-Kahfi, al-Baqarah, al-Taubah, al-Rahman
Seolah detik akhir di pinggir
“Sudah sejat lampumu, embus terakhir
Yassin tiga Qulhu takmungkir..
Negeri para gaek nestapa, merintih
Mengesat genang di bibir kelopak mata
Menyambutku pulang
Buyuang dan angguiknyo..
(“Subuh di Masjid Raya Padang Laweh”)
VII
Situasi dua dekad terakhir di Nusantara memperlihatkan gejala tidak acuh terhadap kemerosotan jati diri dan khazanah sastera klasik. Generasi aku (Me Generation) yang menuju kehidupan “bermewah-mewah” dengan pelbagai jenama luarbiasa lahiriah untuk salutan fisikal diri tanpa memperhitungkan sumber yang bersih. Perlumbaan sekarang, adalah perlumbaan diri dan kementerengan diri. Tatap sahajalah peratusan anak-anak yang drops out, lari dari rumah, yang sekolahnya tidak sampai tingkat sekolah menengah. Belum lagi yang terjebak dengan narkotik, lumba motor haram, kecelakaan atau nahas jalan raya petunjuk-petunjuk yang sampai adalah dari kalangan anak-anak Melayu. Dari mana timbulnya dilemma ini. Rumahtangga yang simpang-perenang, guru-guru agama yang tidak sampai mesej pengajiannya atau mereka juga turut dikuasai oleh perlumbaan sia-sia di dunia yang fana ini?
Para penyair generasi baru dari Rumpun Melayu tidak semata-mata “mabuk” dengan diri mereka dalam puisi atau medium sastera yang lain. Mereka juga membuka medan yang lebih luas. Keagungan Melayu, persoalan Melayu dapat kita baca dalam puisi-puisi penyair Rahman Shaari, Fakhrunnas Ma Jabbar, Taufik Ikram Jamil, ABM Fajeer, Raudal Tanjung Banua, Pending, Irwan Abu Bakar, Djazlam Zainal, De Kemalawati.
Dalam suara Rahman Shaari yang menggumul persoalan salah laku sosial itu:
Kuhadapi kehilangan
Ketika kata berjodoh
Dengan nista
Kebaikan menjadi ketajaman
Melukakan kepercayaan
Kuhadapi kehilangan
Oleh rendah kefahaman.
Kehilangan ini cela waktu
Dalam ruang tersalah tuju
(“Kehilangan Bayang”)
Hal yang sama diendapkan oleh ABM Fajeer:
Pernahku
Rajukkan nasib
Tak berneraca
Pun mungkin ini cuma
Baki hisapan rahmat
Dan aku tidak biasa
Menepis gugatan kesimpulan
Jalan dah tertutup.
(“Pesimistik”)
Walau bagaimanapun ingatan kepada Ilahi masih tetap dipeluk oleh Ahmadun Yosi Herfanda:
Setetes embun jatuh di hatiku
Tes. Embun bunga embun hari
Embun zikir-zikirku
Setetes kesejukan jatuh dari pelupukmu
Aku terlena sayang, cinta dan rindu
Maut maut maut kutunggu.
(“Sajak Ciuman”)
Hidup bukan gurauan tetapi ketegasan, candaan dan lupa diri tidak sesuai dalam detik-detik yang tegang yang diperlukan adalah sikap siap-siaga, ini yang diabadikan oleh De Kemalawati:
Ketika Kartini Berkunjung Ke Aceh
Ia memakai kebaya ungu
Sanggul melati dan slop berhak tinggi
Di tangannya pena emas dan sehelai perangko
Ia mengajak Cut Nyak Dien semeja di pendapa
Dari belantara Cut Nyak Dien mengirim aba-aba
Ia butuh senjata menikam serigala.
(KEMALA, Meditasi Dampak70, 293)
Kehilangan bagi Raudal Tanjung Banua, kehilangan “bangsa-bangsa”. Peta yang
dibaca tidak memberikan sebarang isyarat. Kehilangan ini kehilangan warisan, kehilangan yang dahsyat:
Tiang-tiang lintas – kelabu di jauhan
Tak kukenal bendera kapl-kapal
Lambing serta warna
Yang mengingatkan kita akan keagungan bangsa-bangsa
Kubaca peta. Kuraba dada
Bangsa-bangsa itu sudah tak ada
Sudah tak ada. Siapa yang menghapusnya
Dari peta semesta?
(Gugusan Mata Ibu, 2005:25)
Irwan Abu Bakar masih yakin dengan Rahmat Ilahi. Kesemuanya mesti disandarkan kepada Rahmat Ilahi. Tanpa Rahmat tidak akan mungkin insan terselamat. Katanya:
RAHMAT
Kami terkepung resah, dalam cahaya pelita yang malap
Dan menuju padam
Kami sujud kepada Allah, minta berarak awan gelap. Biar
Bersinar bulan di langit malam
Bukan sahaja sujud rebah, kami malah berdoa tanpa
Putus harap, dan mengalirkan air mata dalam
Dengan segala kuasa yang ada
Tuhan jatuhkan bulan ke kami, di riba.
(KEMALA Meditasi Dampak 70, 188)
Kesimpulan
Tidak syak lagi peranan yang dimainkan oleh para penyair Rumpun Melayu sebagai pengendap, pemikir kepada tamadun silam yang gemilang untuk mensinambungkan wariasan itu dalam peta kebangkitan umat Melayu di gugusan pulau-pulau Melayu. Cita-cita seolah menyongsong arus geografi-politik yang sempit, maka sewajarnya Baca Puisi Rumpun Melayu ini dijadikan Wadah untuk merongkai benang kusut sepanjang beberapa desawarsa yang lalu. Pada setiap dwi-tahunan para sasterawan terutamanya penyair boleh menilai kembali kemajuan atau kemerosotan umat Melayu di Nusantara.
Membukakan hati kepada kemungkinan baru yang agung bukanlah mudah, apalagi merelakan kita keluar dari dogma etnik yang sempit, budaya nusantara , seperti juga khazanah sastera pujangga yang silam adalah milik kita berama. Kerana dari hikayat dan karya kanun itulah kita memperoleh wawasan bagi membina tamadun baru.
Kanun-kanun hikayat itulah eksotisme yang sudah memikat bangsa-bangsa Eropah selain cengkih, rempah, perak, emas, gading dan bijih timah. Berapa juta lembar karya pujangga Rumpun Melayu sudah dan sedang mengisi labatorium ilmu pengetahuan seni-sastera-budaya mereka hingga beratus sarjana persuratan Melayu sudah mereka lahirkan. Dan kita kerana kelalaian, kealpaan dengan sikap acuh tak acuh, kini harus berguru dengan mereka.
Hendaknya kesedaran ini belum lagi terlambat bagi mencari hikmah. Hikmah itu ada dalam rumpun serai wangi dan pandan harum yang selama ini terbiar liar di halaman rumah Rumpun Melayu . Para pujangga kita turut terbiar liar tidak diendahkan dan tidak dimertabatkan. Sudah tentu sikap itu satu sikap yang tidak bijaksana. Khazanah sastera kita akan menjadi muflis sekiranya khazanah Rumpun Melayu ini tidak dikaji dan diprakarsai. Kita menanti sapaan dan tindakan praktis dari para Jauhari yang kenal maknikam.
*Makalah yang disampaikan pada BACA PUISI RUMPUN MELAYU anjuran Jabatan Bahasa Melayu, Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, Uniniversiti Putra Malaysia
Serdang, Selangor, Malaysia pada 31 Januari 2011, di Bilik Seri Amar, FBMK.
R U J U K A N
Ahmad Kamal Abdullah. 1988. Unsur-unsur Islam Dalam Puisi Melayu Moden. Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Ahmad Kamal Abdullah. 2011. KEMALA meditasi dampak 70. Kuala Lumpur: Insandi.
A.Kohar Ibrahim. 2004. Pekanbaru: Yayasan Sagang.
Braginsky, V.I. 1994. Erti Keindahan dan Keindahan Erti. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
dan Pustaka.
D. Zawawi Imron. 2010. Jalan Hati Jalan Samudra. Malang: Penerbit Universitas Brawijaya.
Fakhrunnas MA Jabbar. 2008. Tanah Airku Melayu. Yogyakarta: Balai Pengembangan Budaya
Melayu.
Kemala. 1983,1987. ‘Ayn. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kemala. 1994. Pelabuhan Putih. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kemala. 1995. Tiitir Zikir. Kuala Lumpur: Pustaka Cipta.
Kemala. 1999. MIM. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kemala. 2011. Ziarah Tanah Kudup. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Latiff Mohidin. 1981. sungai mekong/mekong river. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Paz, Octavio. 1973. The Bow and The Lyre. Austin: University of Texas Press.
Sunaryono Basuki Ks. 2009. Perjalanan Spiritual Rida K. Liamsi. Pekanbaru: Yayasan Sagang.
Taufik Ikram Jamil. 2010. Tersebab aku melayu (buku sajak penggal kedua). Pekanbaru:
Yayasan Pusaka Riau.
Usman Awang. 2009. Jiwa Hamba/Enslaved Soul. Kuala Lumpur: Institut Terjemahan Negara
Malaysia.
Di Stanford University California (1990)
DATO DR AHMAD KAMAL ABDULLAH - KEMALA
Pemenang SEA Write Award (1986), menerima Anugerah Pujangga UPSI (2003), menerima Anugerah Sasterawan Negeri Selangor Darul Ehsan (2005), Anugerah Abdul Rahman Auf (2006), menerima Anugerah Tokoh Siber Negeri Selangor (e.sastera.com 2010). Selepas bersara dari Dewan Bahasa dan Pustaka (1996), beliau menjadi pensyarah penulisan kreatif di Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya.
Pada tahun 2000, beliau menerima ijazah Doktor Falsafah (Persuratan Melayu) daripada Universiti Kebangsaan Malaysia. Pada tahun 2001 beliau menerima gelar Dato’ Paduka Mahkota Selangor (DPMS) dari Sultan Negeri Selangor Darul Ehsan. Sejak 2008 menjadi Sarjana Tamu, di jabatan bahasa Melayu, FBMK, Universiti Putra Malaysia.
Beliau turut memenangi Hadiah Sastera Perdana untuk kumpulan puisinya Titir Zikir dan MIM. Beliau presiden Persatuan Kesusasteraan Bandingan (1993-2010). Kumpulan puisinya sudah diterjemah ke pelbagai bahasa. Pada tahun 2002 beliau ikut membaca puisi bersama W.S. Rendra pada Puisi Indonesia Internasional. Beliau juga turut membaca puisi pada festival antarabangsa seperti Struga, Bosnia, Iowa, California, Hankuk University Seoul.
Baru-baru ini beliau menyampaikan kertas kerja berjudul Kesusasteraan Melayu Mutakhir: Danau Hijau hilang Dalam Kabut, di Notusuman, Ngawi, Solo. Sebelumnya beliau menyampaikan kertas kerja di Pekanbaru anjuran Yayasan Sagang (Nov. 2010).
Kumpulan puisi Dato’ Kemala seperti ‘Ayn, Titir Zikir, Ziarah tanah Kudup sudah diterjemah ke bahasa Inggeris dan Korea oleh Institut Terjemahan Negara Malaysia. Tesis Ph.Dnya Simbolisme dalam Puisi Islam di Malaysia 1970-1990, diterbitkan oleh Dewan Bahasa Pustaka (2010); Penerbit UPM telah menerbitkan Landskap Ungu (30 Esei) beliau (20
Tidak ada komentar:
Posting Komentar